fordon å sånt

Vår första husbil. Ford Transit V4, hembyggd inredning by bigge

Vår andra husbil. Ford transit 2,0 OHC, hembyggd även den av bigge

Ford 17 M RS coupé v6
Trimmad, sänkt, spolier fram och bak byggda av Bigge

Båten, Iversenskrov med snickeribyggd ovandel och inredning av solötyp, Volvo med aquadrev.

Jag undrar om man kan slippa p-böter genom att göra det som visas på bilden?

Klicka på bilden så blir det lättare att läsa......

Min gamle kompis som snart ska bli en komplett bil och ut på vägarna och ut i spenaten och lufta sig.

 

Land Rover 107 från 1954 "still going strong" (soon). Han gör sig bäst i skogen.

Cykelen kan man ha till transport och nöje.

Passar bra på vägen, i spenaten och till stranden.

 Nyaste räsercykelen, vitt är årets fordonsfärg

Lufta bromsarna med hjälp av metoden Lazy-bleed. Nödvändigt material:En Land Rover serie etta att lufta. 1 l Castrol SFR Bromsolja - ca 50:- hos närmaste Castolhandlare. 1 Fl Murpy Staut. 1 Fl Hens Tooth`s. 1 burk Badger Ale. Kväll nr1. När hela bromssystemet är klart för luftning börja första kvällen med att fylla upp huvudbromcylindern med bromsolja .Tag några pumptag på pedalen ( använd en sopkvast så slipper du klättra in i bilen ) öppna därefter samtliga luftskruvar och korka upp öl nr 1 Murpy Staut.
Denna öl passar att dricka ”garagevarmt” sätt dig på en däcktrave och vänta, så småningom börjar bromsoljan droppa ur luftskruvarna. Stäng dom då efterhand.
Medans du sakta dricker ur Ölen ser du också till att oljan i huvudbromscylindern inte tar slut. När samliga luft skruvar är stängda tar du några kraftiga pumptag med pedalen.
Säg god natt till din Land Rover och gå hem. Kväll nr 2: Börja kvällen med att se till att Öl nr 2 har rätt temperatur, ca 12-14grader är bra för denna bärnstens-färgade Ale. Öppna burken och provsmaka. Kontrollera så att ingen bromsolja har läckt ut på oönskade ställen. Efterdrag om nödvändigt anslutningarna.
Tag några pumptag med pedalen igen, se till att det finns ”vätska” i behållaren för bromsolja och även ” vätska”i ölburken (öl har en viss förmåga att dunsta) Sen öppnar du luftskruvarna en efter en. När det kommer enbart bromsolja - stäng.
Tag ölen med dig och sätt dig i stolen och känn på pedalen. Redan nu kan man ana framtida hårda inbromsningar. Drick upp resten av ölen. Öppna luftskruvarna en efter en och släpp ut ev. luft. Stäng dem sedan ordentligt.
Säg god natt till Land Rovern och gå hem. Kväll nr3.När du nu känner på pedalen ska du finna att den nästan är OK! Tyngdlagen och tiden gör jobbet. Se till att öl nr 3 är källarsval. Trots namnet smakar den inte grävling. Upprepa proceduren från igår, en eller två gånger. Till din stora förvåning är luften borta och pedalen stenhård.
Utan att använda en massa konstiga dyra hjälpmedel tex. Easy-bleed eller klåfingriga grannar som sitter i din serie etta och trycker på pedalen medan bromsoljan skvätter. Avsluta ölen, Beundra ditt verk.
Säg god natt till din Land Rover och gå hem. Bromsarna är luftade och klara och till på köpet har du provat 3 Öl som du aldrig har smakat förut. 





Nytt fordon 
nu har jag blivit med suv igen.
extrakljusen kommer snart att komma på.
 





Radarbromsen gör att man inte kan sätta några extraljus upptill.....
hellas ledramp är liten men lyser bra.





Nytt fordon 
Citroën C4 Coupé Extraljus? Ja definitivt kolla ramperna från Hella
 





Skoda
Superb Alldrive "heter" han.
4 X 4, 170 hk, diesel, DSG mm mm.
Once Skoda, always Skoda?
Extraljusen? Senaste ljustekinken, led of course, vitt som dagsljus.

 








Engelsmännen har väl alltid kört på fel sida........

Flest extraljus vinner, jag känner mig besegrad!